torsdag 18 juni 2009

The Secret Life of Bees- Sue Monk Kidd


Jag hade aldrig hört talas om den här boken som jag hittade på Vixxtorias lista över 100 böcker. En bäst-säljare var den tydligen (från 2003)
Här snattar jag helt fräckt en recension av signaturen "Mannheim" (Amazon.Uk)
-
"This is a simple story, well told. It is about a girl searching for the answers to her past in the American South. While I greatly enjoyed it, I found the civil rights era scenes to be a little unbelievable, other than that I like it. I was immediately drawn to the main character and her inner struggle. The themes or racism and family dysfunction at once reminded me of Lee's "To Kill a Mockingbird" or the novel "Bark of the Dogwood," though those books are more complicated. If you want a simple story that is paced well, "Secret life of Bees" will work for you. If you're looking for the great American novel, look somewhere else. I would recommend this book to anyone from highschool level upwards. "
-
Jag tror att det kan vara en bok för min sommarläsning.
-
"To Kill a Mockingbird" är för övrigt en av mina favoritböcker och filmen är lika bra den (med bl a Gregory Peck i en av huvudrollerna- Atticus).

2 kommentarer:

Amoroso sa...

Intressant det där, själv tycker jag också att omslagen är tilldragande men erfarenheten inom jobbet säger att man får jobba hårdare för att rekommendera dessa böcker, just på grund av omslagen.. Kolla in Öknens skördar på hennes förlag, fantastiskt bra bok!! Den riktigt ANDAS sol, sand och hetta.

ingrid sa...

Tänk... jag har precis läst den! Tyckte också så mycket om den. (Jag fick rekommendationen på mitt lilla bibliotek- där gillar man Grates förlag. Mycket! Jag försöker alltid hålla ögonen öppna för just detta förlags böcker - det där med svartvita foton... en svår konst- men tycker att Grates förlag lyckas så väl.....