torsdag 25 juni 2009

Cranford av Elizabeth Gaskell



I läsarutmaningen "Klassiska Kvinnor" har turen nu kommit till Cranford av Elizabeth Gaskell.

-

Jag läste boken för första gången när jag var 18 år och det var nog inte rätt ålder att tillgodogöra sig den här typen av litteratur (i vart fall inte för mig)- men läste den gjorde jag- därtill nödd och tvungen eftersom den ingick i min kurslitteratur i engelska språket (som det så vackert hette).

-

Nu har jag läst den igen och det gav en annan upplevelse. Jag tycker om den här boken. Den skildrar det lilla livet men det lilla livet är mycket ofta det som är stort.

-

Boken publicerades som "avsnitt" för första gången år 1853 i Charles Dickens tidskrift "Household Words". Cranford är en liten lantlig stad och huvudpersonerna är alla kvinnor- livet kretsar kring dem. Vi möter ett England som är i en brytningstid- järnvägen är på väg att ändra hela samhället- och den kommer också till Cranford. Den gamla tiden är på väg ut...

Här möter vi Miss Deborah och Miss Matty- och många andra kvinnor - ogifta eller änkor- det här är en bok som handlar om kvinnors villkor.

-

"In the first place, Cranford is in possession of the Amazons; all the holders of houses, above a certain rent, are women. If a married couple come to settle in the town, somehow the gentleman disappears; he is either fairly frightened to death by being the only man in in the Cranford evening parties, or he is accounted for by being with his regiment, his ship, or closely engaged in business all the week in the great neighbouring commercial town of Drumble, distant only twenty miles on a railroad"

-

Gammal kärlek, förlust av pengar och vänskap när nöden är som störst- allt detta får sina fina beskrivningar i Mrs Gaskells bok. Boken har även gått som serie på TV (och finns på DVD). En annan bok av Mrs Gaskell som har filmatiserats är "North and South"- den kan jag rekommendera å det varmaste.

Mrs Gaskell är en klassisk kvinna som jag har stor respekt för.

1 kommentar:

Holly Hock sa...

Håller helt med dig! Speciellt det där du skriver att det ofta är i det lilla som man hittar det stora. "North and South", inte är väl det "Nord och Syd" som gick som tv-serie någon gång på 80-talet? (Nu frågar jag säkert jättedumt, men den risken tar jag.) /Therese