lördag 7 mars 2009

Loppmarknadsfynd

Vissa lördagar hålls loppis här i småstaden. Idag var en sådan lördag och jag har rotat och grävt bland böcker av alla de slag (jag är inte så mycket för s k"pryttlar"). Och tänka sig- jag hittade ett pocketbok-ex av "Jag, Ljung och Medardus" av Hjalmar Bergman. Kanske inte hans mest kända bok men för mig är det en kär återförening.
-
Jag hade i femte och sjätte klass en så underbar lärarinna (i svenska bl a). Gunnel, som hon hette, läste högt för oss barn ur diverse böcker och just "Jag, Ljung och Medardus" var en av dem. Tänk,- denna fantastiska lärarinna- jag kunde sjunga hennes lov till mina döddagar. Hon väckte ett så stort intresse för läsande hos oss barn.
-
Jag kom också hem med "Bäst of Ordfront Magasin - artiklar 1991-2002" och klassiska "Palgraves The Golden Treasury" (jag har slitit ut mitt gamla ex). Nu ska jag nöjd och belåten sätta mig tillrätta i soffan (där hunden redan har intagit bästa platsen.... undrar just vad Ceasar Milan skulle ha sagt om det).

Inga kommentarer: