lördag 15 december 2018

Julberättelser från Masurien


Och lite till, ska jag väl säga men flera av Siegfried Lenz noveller i denna vackra bok tilldrar sig just i en värld som sedan länge är utraderad av det krig som rasade för väl över sjuttio år sedan nu. Min gårdag tillbringades i den stora staden på andra sidan Öresund och det blev en ström av juldekorationer, tända ljus och så givetvis den stora bokhandeln vid Rådhusplatsen. En oas i allt det pyntade även om de danska dekorationerna är nog så stilfulla och vackra ( jag tänker speciellt på utställningen av dukade julbord på Kongrlig Dansk och Georg Jensens utsökta ”silver- och guldgalleri - bara att se på för mig, naturligtvis, men det räcker bra så.)

Lenz bok fick dock följa med hem och fick gott sällskap av Virginia Woolfs ”En forfatters dagbok”. Nu har jag en liten hög med trevlig jullektyr och jag ser också fram emot att läsa Jean-Paul Klées betraktelser i poetisk form- över den magnifika katedralen i Strasbourg. Så kanske jag kan tänka att katedralen står där den står, Strasbourg är en stad i mitt hjärta för evigt och det kan de onda krafterna i denna värld inte förstöra.




2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

har bara läst en bok av Lenz, tack för tips, fina omslag på båda.

Ingrid sa...

Hannele: Jag drogs till båda omslagen och innehållet är ju inte att förakta heller.