söndag 15 november 2015

Hon vävde en värld


Den som har vägarna förbi Malmö (fram till början av mars nästa år) ska inte försumma att se på den utställning av Hannah Ryggens vävkonst som visas på Moderna muséet.  Jag tog mig dit i veckan som gick och jag förtrollades och berördes mycket starkt av den vackra och talande bildkonsten. Hannah Ryggen (1894-1970) kom från Malmö men den största delen av sitt liv tillbringade hon i Norge och det är där den större delen av hennes konst har fått sin bostad.

Vävnaderna är stora, mäktiga- oftast färgranna och de har många gånger ett skarpt politiskt budskap. Hannah Ryggen var motståndare till de då framväxande diktaturerna och Hitler, Franco och Mussolini finns alla avbildade i icke smickrande form på de gigantiska vävarna.

Mest känd är kanske "Vi lever på en stjerne" (som överlevde Breiviks attentat i Oslo) - en bild som visar kärlekens makt och som är så vacker att betraktaren dras in i bilden.

Den väv som fick mig att stanna till extra länge var den som hade inspirerats av en dikt av T S Eliot.

Who then devised the torment? Love.
Love is the unfamiliar Name
Behind the hands that wove
The intolerable shirt of flame
Which human power cannot remove.
We only live, only suspire
Consumed by either fire or fire.

(Little Gidding vers IV) i diktsamlingen "Four Quartets".

Jag måste erkänna att just den väven skulle jag vilja ta med mig hem. Den är så underbar att jag ryser.

Hannah Ryggens vävar kommer jag att återvända till och kanske köper jag då också en av de böcker om hennes konst som finns till försäljning. Man anordnar även guidade visningar på muséet - en del av dem ingår i biljettpriset.

2 kommentarer:

agnes i Lund sa...

Har läst mycket om denna utställning. Måste ta mig dit! Bra att den hänger kvar ett tag.

Ingrid sa...

Agnes: Det är en helt underbar utställning- jag hade kunnat gå där i timmavis!