tisdag 28 januari 2020

Upp från källardunklet

Étienne Carjats porträtt av Victor Hugo. Carjat var inte bara en skicklig fotograf, han var också journalist och karikatyrtecknare.

Från ett biblioteksmagasin ( i en källare) och ut för att luftas ett tag kom Victor Hugos roman ”1793” ( från 1874) för att landa på mitt läsbord. Det handlar så klart om revolutionen - den som började med hopp om demokrati men som år 1793 hade utvecklats till en regim av terror med massavrättningar och blodbad utan dess like. Hugo skildrar skräckväldet i tre olika berättelser som blir till en roman med flera huvudpersoner.

Jag avger aldrig nyårslöften men trots det har jag en föresats för år 2020; att läsa mer med fransk inriktning. Det översätts tyvärr inte så mycket från just franska - engelskan är det stora översättningsspråket och det känns verkligen inte rättvist. Så, för egen del försöker jag i alla fall att bättra mig. Fortsättning följer.

Inga kommentarer: