fredag 24 januari 2020

Bestsellers

J. R. R. Tolkien 1916

Jag brukar ställa mig något avvaktande till så kallade best-sellers och föredrar att leta bland det gamla , det bortglömda eller det som inte hamnar överst på alla listor - men just nu håller jag på att rensa undan bland papper och tidskrifter och så hamnade jag i en av LIREs artiklar. Den handlar om bestsellers genom tiderna och bjuder på både information och en del spänning. I artikeln finns också en lista över de tjugo mest sålda romanerna genom tiderna ( hur och varifrån de statistiska uppgifterna hämtats anges inte så en nypa salt rekommenderas liksom en dos Mark Twain ” lies, damned lies and statistics”. Hur som helst, nummer ett på listan är kanske en trolig kandidat: Tolkiens ” Sagan om ringen”. Som tvåa kommer ” Den lille prinsen” av Antoine de Saint- Exupéry och så trean då ” Harry Potter och de vises sten”.
Något mera avlägsna tider representeras av Henry Rider Haggard och ” Hon eller dödsgrottorna vid Kôr” och ”Drömmar om röda gemak” av Cao Xueqin (1791). ” Drömmar om röda gemak” finns för övrigt i färsk svensk utgåva ( Bokförlaget Atlantis).


Illustration från ” Drömmar om röda gemak” och jag vill gärna läsa åtminstone någon del i det här stora verket.

2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Cao Xueqin är ny bekantskap, de andra har jag läst, var Agatha Christie inte med på listan...?

Ingrid sa...

Hannele: Jodå, visst är Agatha med på listan.