tisdag 14 januari 2020

Mannen som avskydde Eiffeltornet

Så gott som klart. Året var 1889.

” Jag lämnade Paris, ja till och med Frankrike för Eiffeltornet kom till slut att irritera mig alltför mycket. Det var inte bara det att man fick se det över allt och tillverkat i alla möjliga material, utställt i alla skyltfönster- en oundviklig och plågsam mardröm.” Så skriver Guy de Maupassant i inledningen till sin reseberättelse ” La vie errante” från 1890. Maupassant är annars mest känd och älskad för sina noveller - många av dem har översatts till svenska liksom flera av Maupassants romaner. Den som gillar att läsa böcker som ” elektronisk resurs” ( vilket jag inte gör) har ett stort urval. Annars blir det antikvariat och biblioteksmagasin som får stå till tjänst ( några nya utgåvor går att hitta förstås). Maupassant( 1850-1893) växte upp i Normandie, var soldat under fransk-tyska kriget 1870-71 och bosatte sig sedan i Paris där han levde om rejält och ådrog sig den sjukdom (syfilis) som skulle komma att ta hans liv alltför tidigt. De Maupassant fick ett förfärligt slut - på ett mentalsjukhus i Passy. Maupassants författarskap är dock odödligt och han var dessutom otroligt produktiv. ” La Vie errante” räknas som hans testamente - resor till och i ljuset innan mörkret omslöt honom. Jag har inte lyckats hitta boken i översättning så jag läser på originalspråket.


Inga kommentarer: