fredag 10 januari 2020

En inspirationsutflykt

” Lunna pågar” - igår dimomhöljda.

Turen gick till Lund för där finns både bokhandlar och antikvariat ( och mycket mer, men igår var det böcker som var i fokus). Regnet öste ner och dimman dolde spirorna på den stora, gråa katedralen. På Lilla Tvärgatan - ett kort stenkast från domkyrkan- finns ” Språkbokhandeln”, ett litet paradis för bokälskare som vill läsa på främmande språk. Man kan grotta ner sig i portugisisk, spansk, italiensk, tysk, japansk och fransk litteratur men huvuddelen av bokbeståndet är franskt vilket var tur för mig. Jag letade efter klassiker och lyckades få ihop en liten hög. Jag drogs också till den kanadensiska hyllan, den som var märkt ”Québec”. Louis Hémons essayer om Québec hamnade i tidigare nämnda hög. Hémon var fransman men han kom att tillbringa flera år i Kanada ( han dog där under tragiska omständigheter) - jag ser fram emot att få läsa hans intryck och berättelser från en för oss avlägsen värld. Georges Bernanos ” Sous le soleil de Satan” - blev ett annat fynd - en av författarens så kallade prästromaner. ( Boken kom ut 1926). På hemvägen slank jag in på ett antikvariat och snappade åt mig ” Vatikanens källare” av André Gide. Dagen gick alltså i franskhetens tecken och nu, i arla morgonstund, bläddrar jag i decembernumret av Le nouveau magazine littéraire - som är fullmatat av intressanta artiklar och recensioner. Flera sidor ägnas åt Albert Camus och åt Joris-Karl Huysmans. ” Man måste läsa om Huysmans” ( il faut relire Huysmans) är uppmaningen. Jag tänker lyda den.

Inga kommentarer: