fredag 17 januari 2020

Nyförvärv


Mitt förhållande till snö är ambivalent. Snö kan vara vackert och ge landskapet det där magiska ljuset men snö kan också vara ett förbaskat otyg när den vräker ner i stora mängder och åtföljs av starka vindar. I ett slättlandskap blir det ofta förödande konsekvenser. Jag minns vintern 1978-79 med viss fasa. Då hjälpte inga snöskovlar i världen. Nu tänker jag hur som helst sikta in mig på de positiva aspekterna av den vita nederbörden och läsa Mats Ekdahls essayer. ” Snöns historia” är en lockande titel.


Kathleen Jamie är en intressant författarinna och i  ” Surfacing” tar hon oss med in i arkeologins värld - och den egna. Jamie rör sig i nordliga trakter som Alaska - och hemlandet: Skottland. Nya och gamla världar möts i dessa essayer som jag längtar efter att få läsa.

2 kommentarer:

Niklas Magnusson sa...

Åh, den måste jag också läsa. Jag har ett kärleksföhållande till snö och allt vad som hör till (inklusive att allt inte alltid behöver vara lätt i ett förhållande). Och jag skulle gärna skrivit den boken själv, om snöns lugn och dess tecken. Kanske kan jag använda det i någon bok någon gång, som Peter Høeg i Fröken Smilla-boken. Fint att du lade upp titeln här. /niklas

Ingrid sa...

Niklas: Ekdahls bok behandlar många olika aspekter av snö så det finns mycket att låta sig inspireras av.