lördag 11 januari 2020

Ett svårt val


Jag har satt mig för att försöka läsa - om inte alla så i alla fall de flesta böckerna på listan över de tolv bästa franska romanerna från förra seklets femtio första år. Var börjar man? Thérèse Desqueyroux blev först ut men det var ” fusk” för just den boken hade jag läst innan. Jag har lagt upp ” Äcklet” av Sartre på läsbordet men .... Sartre är ingen favorit hos mig så ” Äcklet” får vänta ett tag. Den författare som lockar mest är Georges Bernanos och i väntan på ” Prästmans dagbok” ( som finns i färsk utgåva) ska jag ge mig i kast med ”Under djävulens färla” ( färlor användes ofta i skolorna förr i tiden och var ett redskap att straffa de arma skolbarnen med).

Färla som använts i Skara gymnasium. ( Bilden är lånad från Wikipedia).

Jag tänker läsa Bernanos debutverk från 1926 på originalspråket och det är i sig en utmaning. Helt bekväm med franska språket är jag inte men vill man lära och utvecklas måste man anstränga sig. Stekta sparvar kommer inte flygande. I alla fall inte till mig.

Inga kommentarer: