onsdag 22 januari 2020

Mårbackablomster

Blomster - men inte från Mårbacka. Konstnär: Oluf August Hermansen

Det är nyttigt att städa i bokhyllorna - dels måste en del rensas ut dels måste det till nya ”sorteringsmodeller”. Det gäller att hålla ångan uppe i januarigrådagern. Ett undangömt fynd dök upp -” Mårbackablomster ur Selma Lagerlöfs arbeten samlade till en födelsedagsbukett hopbundna av Valborg Olander”. Buketten daterar sig till 1933 och illustrationerna är gjorda av ingen mindre än Yngve Berg. En prydlig liten bok. Nu är förstås Selma Lagerlöf inte en av mina favoritförfattare ( och nu svär jag väl i kyrkan) men den här blomsterprakten tänker jag behålla. I kapitlet med rubriken ” Reflexioner” hittar jag det här ” Stackars den som är dum! Det är synd om honom, var han är. Och mest synd är det om den, som är dum och bor i Värmland”. Min värmländska ( Kristinehamn) farmor hade kanske hållit med.

Inga kommentarer: