måndag 14 oktober 2019

Paris blev Oslo

Albertine i polisläkarens väntrum av Christian Krohg

På bordet låg en del böcker om Paris - överst i högen Adolf Hallmans ”Mest om Paris”, ett nyförvärv från antikvariatet i Ystad. Så läste jag förorden av Jolo och Iwan Fischerström och hamnade i Kristiania ( Oslo), en stad som väl passade den man av kringflackande natur som Hallman nu var. I Oslo stiftade Hallman bekantskap med Christian Krohg och målningen ” Albertine i polisläkarens väntrum” gjorde ett outplånligt intryck. Så även Krohgs roman om Albertine som ( precis som tavlan) visade på samhällets hyckleri vad gällde prostitution och utsatta kvinnor.
Jag har inte läst ” Albertine” och blev - trots det svåra ämnet- glad att hitta denna klassiker som finns att köpa ( eller låna) i nya utgåvor.


Jag vill nog helst läsa på originalspråket men det finns också svenska översättningar och säkert kan man också leta upp ”Albertine” som så kallad elektronisk resurs ( ett format jag själv skyr som pesten). Men- nu fortsätter jag med min tur till Paris.

1 kommentar:

Hanneles bokparadis sa...

(nu kan man se The Last Time I Saw Paris by F. Scott Fitzgerald från 1954 i svtPlay:
http://hannelesbibliotek.blogspot.com/2019/10/the-last-time-i-saw-paris-by-f-scott.html