tisdag 29 oktober 2019

Den som lever bland träden

Romantisk bild av Caspar David Friedrich

Smålands museum i Växjö är värt ett besök - framför allt för all den fina glaskonst som visas i de stora,ljusa utställningshallarna men det finns annat också. På vägen ut fastnade jag ( som vanligt, skulle jag väl säga) i museibutiken och dök ner bland högarna av böcker. Jag drogs som en magnet till en vacker, linneklädd utgåva ” Den som lever bland träden” av Arne Persson. Arne Persson är konstnär men han skriver också och han blandar sina målningar ( färgsprakande och ofta gåtfulla) med poetiska tankar och funderingar. Givetvis kunde jag inte motstå denna frestelse och nu ligger boken med trädkonst på mitt läsbord.

—- men ibland händer det för den som vågar gå vilse att tidens svängdörrar öppnas på glänt mot en porlande bäck som lekfullt leder oss till en svart skogstjärn utdikad sedan länge——

Man kan också läsa tankar om kattugglorna som flyger in i våra nattliga drömmar, om novembers grå dagar, om svärande hägrar och skällande stjärnor. Naturens kraft och visdom finns på varenda sida. Så underbart.

Inga kommentarer: