fredag 30 december 2016

Historia genom föremål


Jag dröjer mig kvar på Irland. Den irländske journalisten Fintan O'Toole har gjort en sammanställning över de hundra föremål som han tycker bäst beskriver Irlands historia. Boken är mycket vackert illustrerad och urvalet verkar intressant. Idén är inte ny för något år tidigare kom Neil McGregor (chef för British Museum) ut med sin A History of the World in 100 Objects - något av en bibel i det här sammanhanget.

Att ta del av historia genom föremål (gamla som nya) är som att göra en otroligt spännande tidsresa och det är så lätt att försjunka in i bildernas magi och låta sig lockas iväg till helt andra världar. Jag har redan två av MacGregors böcker i min hylla ( han har skrivit en om Tysklands historia också) och jag är mycket frestad att investera i en "illustrerad bokresa" till Irland.

Inga kommentarer: