tisdag 20 december 2016

20. Ven/Hven


Ven ligger mitt i Öresund, strax utanför Landskrona. En solig dag utgör ön en lockande syn bland de glittrande vågorna.
Ven blev svenskt år 1660 i samband med freden i Köpenhamn - två år tidigare i Roskilde hade kung Karl Gustafs roffarhand inte nått ända fram.

"Forskning bör ske på avskild plats, fri från den olärda hopens larm, där man kan åtnjuta filosofisk stillhet och dit lärda och skarpsinniga personer kan komma, medan vanligt folk, som inte begriper sig på sådana ting och inte tillmäter dem deras rätta värde kan hållas borta."

Så skrev Tycho Brahe (1546-1601) år 1598. Tycho Brahe kom i gunst hos Frederik II som gav honom
Ven i förläning på livstid. Året var 1576 och Brahe lät inom kort uppföra slottet Uranienborg som
även innehöll ett observatorium. Så småningom utökades byggnaderna med Stjerneborg där man kunde skåda stjärnor och himlakroppar nedsänkt i jorden. Efter Tycho Brahes död började både slott och observatorier att förfalla och vid det stora 300-årsjubileum (av Brahes födelse) som hölls på Ven 1846 (nära tio tusen personer hade tagit sig dit) skrädde den danske statsmannen Orla Lehmann inte orden. Han kritiserade starkt svenskarna som han tyckte hade vanhelgat Brahes minne genom det bristfälliga underhållet. Orla Lehmann hade förmodligen varit på bättre humör om han sett Ven av idag. Nu vallfärdar besökarna till observatoriet vid Uranienborg och en staty har rests över den världsberömde astronomen.


Gabriel Jönsson vid Backafall på Ven.

Ven bjuder också på vacker natur med dramatiska höjdskillnader, som till exempel vid Backafall. Den författare som har fångat essensen av Ven bäst torde vara Gabriel Jönsson. Hans tonsatta dikt "Vid vakten" fick säkert vartenda skolbarn av min generation sjunga på musiklektionerna.

Flicka från Backafall, briggen "Tre bröder"
kryssar ikväll i karibiska sjön,
medan en landvind från kusten i söder
stryker som sunnan där hemma kring ön.
Luften är kryddad av tusende salvor
men jag ger bort dem varendaste en
mot att få vandra bland Backafalls malvor
allt medan månen går vakt över Ven.



4 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

där har jag varit... och gick förbi Brahe varje dag efter skolan, i Åbo.

Ingrid sa...

Hannele: Ven är en mycket vacker ö. Bäst att se i mycket långsamt tempo.

Hannele sa...

jag var på trädgårdsresa och beundrade den fina örtagården.

Ingrid sa...

Hannele: Det var många år sedan jag var på Ven och jag tror att det kan vara dags för ett nytt besök. Jag är inte lika trädgårdsintresserad som du men förstår att örtagården måste vara imponerande.