tisdag 13 december 2016

13. Als


Idyll i Sönderby på Als. Foto: Erik Christensen.

Als är en av Danmarks större öar med sandstränder, slott och fornlämningar att utforska. Ön har ett utsatt läge och huvudstaden, Sönderborg, har fått uppleva attacker av både svenska och preussiska trupper. Värst var det år 1864 när två tredjedelar av Sönderborgs bebyggelse förvandlades till ruiner i ett häftigt bombardemang. Efter detta ödesdigra krig förlorade Danmark stora delar av sitt territorium. Norra Slesvig ( och dit hörde Als) blev åter danskt 1920.



Författaren Herman Bang föddes på Als 1857 och även om han bara var ett barn när kriget rasade så måste han ha haft starka minnen från den tiden. Hans roman "Tine" utspelar sig just på Als och med 1864 som kuliss. Herman Bang brände sitt ljus i båda ändar och han dog under en uppläsningsturné i USA. Man fann honom livlös på ett tåg på väg till Kalifornien (1912). Den sista vilan har Bang fått på Vestre Kirkegaard i Köpenhamn.

De flesta av Herman Bangs verk finns att läsa på svenska men en del av dessa översättningar är nog av äldre datum.

2 kommentarer:

Marie i Skrifvarstugan sa...

Tack för boktipset av denna författare. Har aldrig läst något av honom. Blir nyfiken och lägger till den författaren på min önskelista.

Ingrid sa...

Marie: Jag tycker själv väldigt mycket om Herman Bang och nästa gång jag är i Köpenhamn ska jag försöka leta upp hans roman Stuck. Den är jag nyfiken på.