torsdag 6 oktober 2016

Fokus på Langeland


Nog har den ett passande namn, ön som ligger där tätt intill Fyn. Langeland. Danmark är sannerligen ett ö-rike.

Varje år delar Danmarks Radio ut ett litterärt pris (i fjol gick det till Ida Jessen).


Nomineringarna till DR-priset för nästa år har redan börjat droppa in. Jag har fäst mig vid Merete Pryds Helles biografiska roman "Folkets skönhed" som är en släktkrönika från just Langeland. Den tar sin början i 1930-talets Danmark.

Från vad jag har kunnat snappa upp via recensioner är allt inte så vackert som titeln kan låta påskina- det som följde när 30-talet var slut blev en ond tid för de flesta danskar. Langeland är ingen jättestor ö och för att försöka få en bättre utkomst tvingades dessutom  många flytta till de stora städerna. I "Folkets skönhed" drar huvudpersonerna till Köpenhamn. Fattigdom och elände och dessutom tysk ockupation- det är ingen lycklig kombination men jag är intresserad av att veta hur det var den gång allt detta ägde rum.



En annan författarinna som blivit nominerad är Kirsten Thorup och då med romanen Erindring om kaerligheden. Här är det ett komplicerat mor-dotter-förhållande som avhandlas.

2 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

Kirsten Thorup har jag läst en del av, till exempel Ingenmansland som var en så väldigt stark roman

Ingrid sa...

Mrs C: Kirsten Thorup har en lång författargärning bakom sig.