måndag 12 september 2016

On the burning of books



Sommaren 2016 har varit en tämligen oinspirerande och håglös dito för mig men Kenneth Bakers "On the Burning of Books" har funnits som min följeslagare på nattduksbordet så lite ljus har jag ändå haft.



Kenneth Baker eller Baron Baker of Dorking var tidigare konservativ parlamentsledamot - nu är han över 80 år gammal och ägnar sig åt skrivande.

"On the burning of books" handlar om hur böcker har bränts och förstörts genom tiderna alltifrån 200-talet före Kristus och fram till våra dagar. Baker delar in sin bok i kapitel med rubriker som "political burning, religious burning, war burning, personal burning- för att ge några exempel. Boken är förnämligt illustrerad och den är både allmänbildande och välskriven . Utförliga recensioner finns att läsa i The Spectator ( John Sutherland) och i The New  Statesman.

"As good almost kill a man as kill a good book. Who kills a man kills a reasonable creature, God's image, but he who destroys a good book, kills reason itself, kills the image of God, as it were in the  eye. Give me the liberty to know, to utter, to argue freely according to conscience, above all liberties!"

Så skrev John Milton (1608-1674) som tvingades leva under det som kallas för "interesting times". Charles I var ingen vän av yttrandefrihet och de personer som ansågs extra otillåtet frispråkiga fick
öronen avskurna. Tyvärr för Milton (och många andra) blev sakernas tillstånd ingalunda bättre under Oliver Cromwells regering - snarare tvärtom.

I kapitlet som har rubriken "personal destruction" kan man läsa om dagböcker och brev som blivit lågornas rov eftersom många författare inte vill bli uthängda och kanske vantolkade efter sin död. Det må vara en förlust för omvärlden måhända men just den typen av förstörelse kan jag dock ha större förståelse för.

Kenneth Bakers bok läser man inte på en timme ; den är mer att likna vid ett uppslagsverk och jag kommer att ha "On the Burning of Books" på mitt läsbord ett bra tag till. Bokbrännande och undertryckande av "misshagliga åsikter" är ju tyvärr fortfarande ett mycket aktuellt ämne.

4 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

verkar intressant, iland hittar jag böcker som brändes, själv hade jag några veckor sällskap med Ulysses av James Joyce, han var inte heller populär, tillhörde de brända böckers skara.

Ingrid sa...

Hannele: Boken är mycket läsvärd. (James Joyce var inte persona grata i sitt hemland.)

Hanneles bokparadis sa...

i Tyskland brände man Joyces böcker också.

Ingrid sa...

Hannele: Mängder av goda författares böcker brändes där 1933.