onsdag 9 juli 2014

Resa med en del förhinder

 
Pågatågsinteriör (lånat foto)
 
 
Ska man resa med Skånetrafiken bör man ha gott om tid och vara mycket flexibel. Det konsterar jag ännu en gång efter en intressant men tämligen prövande dag. Det började inte så bra- buss 300 bröt ihop totalt redan vid Vellinge ängar efter att ha hackat och hostat sig fram under drygt en mil. Nåväl, det fanns gott om alternativa bussar och det tåg jag hade tänkt ta lyckades jag hinna med.
 
Jag hade siktet ställt på Kristianstad som firar 400-års-jubileum som stad just i år. En stillsam tur hade jag tänkt mig (i tyst kupé). Jag kom inte längre än till Hässleholm- spårarbeten (som tydligen håller på lite med jämna mellanrum, fick jag veta av en uppgiven medresenär) och så byte till buss. Buss på vägar med vägarbeten blir inte till något snabbt fortskaffningsmedel men fram kom jag ju- till slut.
 
 
 

 Så nådde jag äntligen staden som ännu har C4 i vapnet .  Kristianstad är för övrigt den enda stad i världen med en utländsk konungs sigill i stadsvapnet. (fotot är lånat).


 och här kikar Christian rex ut över sin by från rådhuset. (lånat foto). Christian IV anlade staden år 1614.

Christian IV (1577- 1648) var bara 19 år när han blev kung. Jag läser om honom i Kenth Olssons bok "Christians stad" (Bokpro förlag 2013): "Christian IV ägde stor aptit på livets goda. Han fick 23 barn- nio pojkar och 14 flickor- tillsammans med fem olika kvinnor. Hans enastående fysik gjorde att han kunde rida längre och snabbare än de flesta. På slagfältet var han helt orädd, närmast dumdristig i sin förmåga att utsätta sig för livsfarliga situationer."

Tyvärr lämnade han efter sig ett ganska utblottat rike. Det kostar att kriga.

Gustaf Hellström

Muséet (gratis inträde!) har flera fina utställningar och bland annat en permanent sådan om stadens historia.

Ett stadstur blir aldrig fullkomlig utan ett besök i bokhandeln. Jag hittade den självständiga och välsorterade Kristianstads bokhandel (mitt i centrum med ypperligt läge). Där hade jag kunnat stanna mycket längre än jag gjorde för det här är en bokhandel med lyrikhylla och med en ovanligt fin sortering av litteratur. Tyvärr tvingas  Kristianstads bokhandel att kämpa med näbbar och klor mot den bokhandelsdöd som härjar Sverige (och förmodligen världen i övrigt också).

Jag kom ut med ett par böcker- och nog är det en alldeles speciell känsla att få bläddra i och känna på varorna innan man köper dem. Näthandel i all ära men inte kan den ersätta den fysiska handeln, så trist det skulle bli då.

Med hem kom (bland annat) en bok om en av stadens stora söner- Gustaf Hellström. "Att vidga sitt synfält- Gustaf Hellström " av Ingemar Hermansson (Carlssons förlag 2003). Jag har skrivit lite om Hellström tidigare här på bloggen. Nu tänker jag vidga mitt eget synfält lite med hjälp av Hermanssons bok.

Hem kom jag helbrägda och utan vidare missöden- det var varmt som en bakugn i Malmö och på väg 100  ringlade sig bilköerna sakta efter broöppning (ja, detta brohelvete) i kombination med hemvändande hästentusiaster. Under morgontimmarna idag föll så ett svalkande regn (7 mm) och det behövdes- även denna dag ser ut att bli bastuvarm.

Inga kommentarer: