fredag 25 juli 2014

Man Booker och jag väljer....


Den långa listan för Man Booker-priset har publicerats . Jag har roat mig med att kika på titlarna men jag är väl en kräsen läsare för jag väljer bara ut två böcker i den långa raden. Paul Kingsnorths "The Wake" blir först ut. Jo, den boken är nog lite av en utmaning att läsa för handlingen tilldrar sig under tiden för normandernas invasion (1066 ) av England - språket är skrivet på "hemmagjord anglosaxiska" och kräver en viss ansträngning men jag tror att den mödan är värd att göra och efter ett antal sidor blir det lättare (det är jag helt övertygad om). Jag gillar den här typen av böcker (jag räknar inte med att den blir översatt till svenska....)





Förra året läste jag (med stor behållning) Philip Terrys berättelse om Bayeux-tapetens tillblivelse och även här var språket en utmaning som verkligen var värd allt besvär. (Terrys bok är INTE på Man Booker-listan)



Niall Williams "History of the Rain" vill jag gärna läsa - irländska författare är oftast mycket intressanta. Det här är en familjesaga (och jag gillar det där med att en av personerna i boken läser Blakes dikter för korna på fältet )

“We tell stories. We tell stories to pass the time, to leave the world for a while, or go more deeply into it. We tell stories to heal the pain of living.”

Det spelar ingen roll hur många gånger turisten kysser the stone of Blarney- ingen slår irländarens berättarkonst.

Inga kommentarer: