måndag 28 juli 2014

Från Barbara Pym till Elizabeth Bowen


Elizabeth Bowen anses "svår" och "dated" - jag håller inte alls med efter att ha läst några av hennes romaner . Just nu är jag mitt uppe i "The Heat of the Day" . Det tog ett tag innan jag kom in i handlingen men nu är jag fast  i London under de där svåra åren i början av 1940-talet.  Kärlek och spioneri är några ingredienser och Irland finns där- lite vid sidan av men ytterst levande.



 "The Shelbourne" är förmodligen inte den mest kända av Bowens romaner men boken lockar mig för hotellet är anrikt och har en intressant historia (även litterärt).

Tall unpopular men
slim proud women who move

så skaldade Oliver St John Gogarty en gång (hela dikten kan man läsa här). Hotellet finns kvar än i dag men i renoverat skick (och jag har inte satt foten där sedan 1970-talet men då var det verkligen ett mycket vackert hotell och fyllt av atmosfär.)



Det känns alltid bra att ha böcker på lut och "The Death of the Heart" står högt på min vill-läsa-lista. Jag kan bara konstatera att det ser ut att bli en i huvudsak engelskspråkig sommar för mig i år.

2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

om man läser mycket så finns det väl inte "svåra" böcker

Anonym sa...

Hannele: Men visst finns det "svåra" böcker. Alla stöter säkert på motstånd med jämna mellanrum- av olika anledningar./Ingrid