lördag 12 juli 2014

Att färdas till öar


 Min kära väninna S. har åter igen skickat mig läsinspiration i form av tidskriften "Lire".  Ett fullspäckat nummer och man vet inte var man ska börja, faktiskt. Här finns massor som lockar. Redan på sidan 22 fastnar jag för en resa i Engelska kanalen med speciellt strandhugg på Guernsey. Först ut blir en gammal klassiker " Havets arbetare" (och den fanns en gång att få som illustrerad klassiker)- en sorglig berättelse om det hårda livet på den här kanalön.  Idag får man läsa den svenska utgåvan på nätet om man inte lyckas få tag på en av de äldre utgåvorna i pappersform.


 Visst är de fina, brevlådorna på Guernsey? (fotot är lånat).


Gerald Basil Edwards har bara skrivit en roman (eller i vart fall bara fått en roman publicerad) nämligen "The Book of Ebenezer Le Page" (Sarnia är den franska titeln) - en fiktiv biografi som handlar om en fiskare från Guernsey
Man rekommenderar också Edouard Launets  "Le Seigneur des Îles" som beskriver en långseglats runt de flesta av de så kallade kanalöarna. Boken är från 1974 (så därför extra lockande för mig). (Under resan läser Launet Hugos" Havets arbetare").

Jag kommer att bläddra vidare i Lire!

2 kommentarer:

Hanneles bokparadis på Hisingen sa...

Viktor Hugo så bra, har faktiskt läst honom på riktigt :)

Ingrid sa...

Hannele: Han är ju en av de riktigt stora så det finns mycket att välja bland.