lördag 15 december 2012

Så lite franskspråkigt (i svensk översättning)


Jag kikar lite på kommande utgivningar och fortsätter i avdelningen för franskspråkigt. Bokförlaget Elisabeth Grate ger ut Marie-Hélène Lafons "Annonsen" om några månader och den tänker jag absolut läsa. Lafon har skrivit flera böcker men det här är den första som blir översatt till svenska. "L'annonce" som är originaltiteln prisbelönades år 2009 av tidskriften Page des libraires .

"en förtätad berättelse om
mänskliga relationer, om tillhörighet
och främlingsskap, om ensamhet,
tystnad, om hopp och kärlek."  (och annonsen är en kontaktannons).


Léonora Miano kommer från Kamerun och hon har tidigare fått ett par av sina böcker översatta till svenska. Nu kommer också "Sorgsna själar" ( "Les âmes chagrines") och det är bokförlaget Sekwa som ger ut. För några år sedan läste jag "Nattens inre" och jag blev inte besviken. Ett intressant författarskap och "Sorgsna själar" hamnar givetvis på min önskelista.

Inga kommentarer: