torsdag 13 december 2012

Nyheter- tyskspråkigt i svensk översättning


Thorén & Lindskog förlag kommer ut med flera nya böcker i början av 2013 och stor tacksamhet ska vi känna inför detta- nu kommer vi alla att kunna ta del av det bästa i modern tysk litteratur. Jag noterar Angelika Klüssendorfs "Flickan" en bok som kortlistades till Deutscher Buchpreis år 2011.


Rámus förlag satsar på en österrikisk författarinna- Angelika Reitzer- och hennes "Unter uns" som i svensk översättning blir "Hos oss". Den vill jag gärna läsa så småningom.

"Among Ourselves is a family saga without a family, told in an exhilaratingly clear and touchingly sober way. "Läs mera om författarinnan och boken HÄR.

2 kommentarer:

Bokmoster sa...

Kul! Jag antecknar för att så småningom läsa på tyska ;)

Ingrid sa...

Bokmoster: Jag är glad för varje översatt bok- men jag ska försöka bättra mig vad gäller läsandet på originalspråk. Håller på att "lista upp" lite... så får vi se om det blir något till så småningom.