torsdag 20 december 2012

Fanny i gasljus



Bortglömd författare- bortglömd bok. I alla fall den svenska översättningen och den kom år 1942. Jag lockades av titeln och av miljön som boken skildrar (Londons undre värld under den viktorianska tiden).

Michael Sadleir (1888-1957) är annars mest känd för sina böcker om Anthony Trollope. Sadleir skrev framför allt biografier.

På svenska finns även "Solnedgång i moll"( 1948) (Forlorn Sunset) (som också utspelar sig under drottning Viktorias tid).

Halvvägs inne i boken tycker jag att den är riktigt underhållande (för underhållningslitteratur är det ju) och jag är nyfiken på hur Fannys liv ska komma att getstalta sig i fortsättningen. BBC gjorde faktiskt en serie av romanen - och den visades på brittisk TV år 1981. Det är tack vare den serien som jag nu kan hålla ett exemplar av "Fanny in Gaslight" i min hand.

Inga kommentarer: