fredag 12 oktober 2012

Margaret Kennedy - en av "The Somerville Novelists"


Jag älskar de där gamla svartvita porträtten. De togs på på en tid då det inte fanns datorer som kunde  helt förändra bilderna- (jodå, man retuscherade ordentligt, det gjorde man- men det går inte att jämföra-och på den tiden skulle väl ingen blivit upprörd över att man tagit bort snor och vårtor eller vad det nu var man inte tyckte var så fint att visa upp). Visst är det här fotot vackert?

Margaret Kennedy var en engelsk författarinna (1896-1967). Mest känd blev hon för romanen           " The Constant Nymph" från 1924 (och som finns i svensk översättning) men hon hann skriva mycket under sitt liv.

Jag blev så förtjust i "The Constant Nymph" att jag vågade mig på att skaffa ännu en bok av Kennedy- " Troy Chimneys" (som tydligen är en engelsk förvanskning av "Trois chemins"). "Troy Chimneys" kom ut år 1953 och tilldelades The James Tait Black Memorial Prize. Handlingen tilldrar sig under tidigt 1800-tal.

"The early decades of the 20th century saw dramatic changes in the roles and especially the education of British women, as well as the universally devastating experience of the First World War. One place where both of these factors were strongly felt was at Oxford University. While a generation of Oxford men went off to war, many of them never to return, Somerville College became the center of activity for a remarkable group of activists and writers including Dorothy L. Sayers, Vera Brittain, Winifred Holtby, and Margaret Kennedy"

Här kan man läsa mera om "The Somerville Novelists"- som tillägnas en kurs vid universitetet i Dalhousie i Nova Scotia (Kanada). (Den kursen skulle jag gärna deltagit i!)

2 kommentarer:

snowflake sa...

Vilken kurs! Med Kamratfesten på litteraturlistan, den vill jag också läsa. :-)
I det sällskapet känns Margaret Kennedy som en författare jag skulle tycka om.

Ingrid sa...

Snowflake: Margaret Kennedy verkar onekligen vara en mycket intressant författarinna. Jag tyckte väldigt mycket om den bok som fått den svenska översättningen "Sangers Circus" (The Constant Nymph). Och visst är den här kursen lockande!