torsdag 18 oktober 2012

Den här längtar jag efter att läsa....


Jag hittade till Anna Gustafsson Chens blogg Bokberget där hon idag tipsar om fem mycket läsvärda (oumbärliga) kinesiska böcker. Just Chi Zijians roman har ännu inte kommit ut i engelsk översättning (och någon svensk dito finns inte heller) men i januari nästa år... då så....

"The Last Quarter of the Moon" har handlingen förlagd till evenkernas land- i gränstrakterna mellan Kina och Ryssland. Evenkerna är ett nomadfolk som lever under bistra förhållanden.


Evenkisk schamandräkt (lånat foto).

Jag tänker lite grann på Kurosawas film "Vägvisaren" och tror att "The Last Quarter of the Moon" kommer att bli en mycket fin läsupplevelse.

3 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

vägvisaren är nog den bästa film jag sett, tror jag. då och då måste jag se om den.The Last Quarter of the Moon låter onekligen lovande, Ingrid

Hanneles bokparadis sa...

Läslängtan är mysigt.
Vägvisaren är helt underbar film!

Ingrid sa...

Mrs C: "Vägvisaren" glömmer man aldrig och jag tycker att "The Last Quarter of the Moon" låter mycket lockande...

Hannele: Det är härligt att ha en bok att längta efter och ja, Vägvisaren är som sagt en oförglömlig film.