onsdag 3 oktober 2012

Indien tillhör mig!


"Europa tillhör Matisse, Picasso, Braque och många andra men Indien tillhör mig ensam!"

Så lär hon ha sagt, Amrita Sher Gil (1913-1941). Jag blev väldigt glad när jag hittade ett antikvariskt exemplar av Richard Weihes biografiska roman "Der Milchozean" som handlar om denna intressanta kvinna och konstnärinna.

Amrita tillbringade sina första år i Budapest och hon fick influenser från två kulturer direkt- hennes far var från Punjab och hennes mor var ungersk. År 1921 (då var Amrita bara åtta år) flyttade familjen från Ungern till Indien och det var till Indien Amrita förlorade sitt hjärta- men hon fick sin utbildning i Frankrike- och redan som 16-åring kom hon till Paris och fick gå i lära hos Pierre Vaillant.


Tre flickor- målning från 1935 av Amrita Sher-Gil. Tavlan finns att beskåda på National Gallery of Modern Art i New Dehli.

På lite över 200 sidor försöker Richard Weihe sammanfatta ett kort, intensivt men säkert mycket annorlunda liv. Jag ska läsa med andakt. Den här boken lär inte bli översatt till svenska- möjligen kan en engelsk översättning komma så småningom. Richard Weihe har i alla fall fått sin bok om den kinesiske konstnären och poeten Bada Shanren utgiven på engelska.

Inga kommentarer: