torsdag 4 oktober 2012

En kanadensisk Willa Cather

Gabrielle Roy (1909-1983)

Gabrielle Roy var född i Winnipeg men kom så småningom att bosätta sig i provinsen Quebec och hon skrev på franska. Stilen lär påminna om den amerikanska författarinnan Willa Cathers.

År 1945 kom Gabrielle Roy ut med sin första roman "Bonheur d'occasion" och för den tilldelades hon det franska Prix Femina två år senare. Boken ger ett porträtt av en förstad till Montréal- St Henri och de villkor som arbetarklassen där tvingades leva under. Romanen fick flera priser och översattes till engelska- i USA såldes den i nära en miljon exemplar och då med titeln "The Tin Flute". Ringarna spred sig på vattnet och faktiskt blev det en svensk översättning också (1949) "Trumpet av bleck och drömmar"- tyvärr har den här boken blivit väldigt styvmoderligt behandlad och som jag kan se det finns den bara att hitta på tre bibliotek idag.

Gabrielle Roy anses vara en av de viktigaste fransk-kanadensiska författarna i Kanadas historia. Många av hennes böcker finns fortfarande att köpa via nätbokhandeln- både på orginalspråket, franska, och i engelsk översättning.

Jag har beställt "Trumpet av bleck och drömmar"- och jag ska se vad jag kan hitta bland de engelska titlarna också.

2 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

den lägger jag till på min kilometerlånga läslista. jag behöver minst ett läsliv till, Ingrid

Ingrid sa...

Mrs C: Jag förstår precis hur du känner- jag har samma problem...