onsdag 31 oktober 2012

Tema-trio Halloween (eller skräck)


Lyrans tema-trio den här veckan har rubriken "Halloween" vilket väl innebär skräck i alla dess former.

Först ut för mig blir en gammal klassiker i deckargenren: Maria Langs "Tragedi på lantkyrkogård". Mitt exemplar är slitet och ordentligt läst- flera gånger om. Debuten för mig var en sommar på 60-talet då jag tvingades i säng på grund av vattenkoppor. Inte roligt när alla andra var nere på stranden. Trösten blev denna deckare av Maria Lang- hon var ytterligt populär under det här årtiondet- jag minns att det nästan aldrig gick att få tag på hennes böcker på biblioteket. "Tragedi på lantkyrkogård" är verkligen otäck och otäckt spännande. Den passar utmärkt att läsa  i slutet av oktober.


Som nummer två väljer jag en annan klassiker "Apelsin med urverk" (A Clockwork Orange) en studie i ondska av den numera nästan helt bortglömde författaren Anthony Burgess. Anthony Burgess är en av mina favoritförfattare och jag förälskade mig en gång speciellt i hans "The End of the World News" (som handlar om jordens undergång- en lite annorlunda dystopi i tre skilda delar).

Slutligen - inte kan man nämna skräck utan att ha med Edgar Allan Poe. Jag väljer hans novell "The Tell-Tale Heart. Den skulle jag inte vilja läsa en mörk kväll när vinden viner utanför. Den kan annars konsumeras i sin helhet via nätet HÄR.  Hrrr.

5 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

A Clockwork Orange är den hemskaste filmen jag sett...

Lena sa...

Har inte läst någon av dessa. Kul med tips!

Sara Pepparkaka sa...

Tack för tipsen- hosten är verkligen skräckböckernas tid!

Mrs Calloway sa...

Jag håller fullständigt med Hannele!
Den vill jag aldrig se om!

Ingrid sa...

Hannele och Mrs C: Jag håller mig också till boken - filmen var supervidrigt hemsk.

Lena och Sara P: Roligt att kunna inspirera lite- och visst är hösten en bra tid att läsa deckare och annan skräcklitteratur.