tisdag 23 oktober 2012

Sida vid sida: hur det gick till slut




Tv-serien ("Sida vid sida" eller "Shoulder to Shoulder") om suffragettrörelsen i England och främst då om Emmeline Pankhurst och hennes döttrar Christabel och Sylvia visades i mitten på 70-talet (även på svensk TV). Den skulle jag gärna se i repris.

Pankhurst-kvinnorna tar upp en hel del sidor i Adam Hochschilds "Aldrig mera krig" och tyvärr blev slutet inte så bra för de här damerna. Emmeline dog 1928 och då hade hon förskjutit två av sina tre döttrar. Bara Christabel hade funnit nåd inför hennes ögon men vid kistan fanns även Sylvia med sin sexmånader gamle son (född utom äktenskapet vilket fått Emmeline att gråta floder och att ge upp all offentlig verksamhet).

Christabel slutade sina dagar i USA - och helt besatt av "Kristus andra ankomst". Hon dog i Santa Monica år 1958.

Den tredje systern, Adela, förvisades (av Emmeline) till Australien redan år 1914 och hon återkom aldrig mera till England. Adela var en av grundarna till Australiens kommunistiska parti men sedan gjorde hon en total helomvändning åt höger och under andra världskriget sympatiserade hon med fascisterna. (Hennes två hundar hette Benito och Adolf.) Adela gick ur tiden 1961.

Sylvia var den enda av döttrarna som höll fast vid sina gamla ideal.  Hon dog i Etiopien år 1960.

Tre systrar- tre kontinenter och tre skilda världar- så blev det till slut.

Jag har läst ut Adam Hochschilds bok "Aldrig mera krig- lojalitet och motstånd 1914-1918". Det är en mäktig uppgift att ta sig an alla dessa strömningar och alla dessa personer som var motståndare till kriget på ett eller annat sätt. Ibland tycker jag att det blir rörigt och jag hade önskat mig en annan kapitelindelning än den rent kronologiska. Jag tycker inte att det fungerar riktigt för "flytet" i berättelsen. Översättningen är jag heller inte så lycklig över- den är väldigt stel och den gör läsningen tämligen arbetsam. För den som vill och kan: läs på engelska!

2 kommentarer:

violen sa...

vill också se den här serien igen. Jag blev väldigt gripen av den när den gick.

Ingrid sa...

Violen: Det var en mycket välgjord serie och jag minns speciellt de mycket otäcka fängelsescenerna med tvångsmatning. Mrs Pankhurst beskrevs objektivt och utan helgongloria. Ja, en repris av denna fina serie kunde verkligen vara på sin plats.