onsdag 3 oktober 2012

Nobelpris?


Mo Yan f. 1955 (foto: Johannes Kolfhaus)

En del säger si andra säger så och jag säger nog helst ingenting. Qui vivra verra. Mo Yan har fått några av sina böcker översatta till svenska - jag har inte läst något alls av honom. Det vill jag förstås ändra på- jag har tänkt att åtminstone försöka få tag på romanen "Det röda fältet" ('Red Sorghum' på engelska).


"Sorghum" eller som det heter på svenska "Durra".

Durra kan användas till mycket- framför allt som ett baslivsmedel men också som grundmaterial i sprittillverkning (och även öl). I Afrika och i Asien är grödan extra viktig men det är USA som producerar mest i världen av just durra.

Jag väntar med spänning på vad Peter Englund kommer att berätta för oss om inte alltför många dagar nu.




5 kommentarer:

violen sa...

Det röda fältet följde med mig hem från bibblan igår!
Vi diskuterade nobelpriset, min favorit är ju fortfarande Kadare, men det kan bli
Murakami,
eller Roth,
eller Munroe,
eller Ngugi Wa Thiong'o. ( ja jag kopierade in det...:-)
Knappast Oates
men många andra (varför inte Dylan kom vi fram till....som en hyllning till 60-talet om inte annat)
Egentligen är det väldigt ovisst.
men spännande är det....:-)

Hanneles bokparadis sa...

ska bli spännande...

Ingrid sa...

Violen: Jag ska leta på mitt bibliotek efter "Det röda fältet", jag också. Jag tror inte heller på Oates men kanske Ngugi Wa Thiong'o. Vi får se- spänningen stiger onekligen....

Hannele: Mycket spännande!

Bogstavsamleren.dk sa...

I konkurrencer er jeg meget national, så jeg er overbevist om at Klaus Rifbjerg får prisen.

Gad vide om jeg bliver rig, hvis jeg spiller på ham hos bookmakerne???

:-)

Ingrid sa...

Linse: Ingen blir gladare än jag om Rifbjerg får priset. Det kunde vara på tiden med en dansk författare!:-)