torsdag 4 oktober 2012

Mycket fula bokomslag


Jag vet, jag vet- det här är inte något särskilt gott exempel ; att kalla detta för "omslag" är väl att ta i- men håll med om att färgen är minst sagt skitful. Man får ont i ögonen av den.

Så till saken: jag hittade två bloggare som brinner för att visa upp fula bokomslag- den första inom genren Science Ficton och HÄR finns allehanda gräsligheter att beskåda - även HÄR. finns det gott om fult i kubik (avdelning klassiker).

Man kanske inte väljer bok efter omslaget men jag tycker trots allt att det är trevligt med lite ögonfägnad också- de gamla Virago-böckerna som hade vackra tavlor som omslagsbild hör till mina favoriter- och här i Sverige tycker jag att Elisabeth Grates förlag brukar ha mycket stilfulla omslag- vackra svartvita foton.



4 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

verkar vara vanligt

Carro sa...

Jag kan säga att jag väldigt ofta väljer bok efter omslag!

Mrs Calloway sa...

visst är det roligt med fina bokomslag. jag gillar limefärgen, men inte på Gatsby

Ingrid sa...

Hannele: Det finns gott om fula bokomslag.

Carro: Jag kan väl säga så här: om det finns två utgåvor av samma bok väljer jag helst den med det vackra omslaget. Jag tycker det är mycket trevligt med fina bokomslag- visst lockar de till läsning.

Mrs C: Ja, till en sådan bok som The Great Gatsby kunde man nog låtit fantasin fått flöda lite mer ...