torsdag 14 juli 2011

Eva Neander- fängslad dansös


Dansös (från Wikipedia)

Eva Neanders liv blev kort- och hon hann inte med allt det hon borde ha fått skriva. I BLM:s aprilnummer från 1950 tecknar Åke Runnquist några rader om hennes författarskap.

"Under sitt sista år sysslade Eva Neander mycket med lyriken. Hon såg i den en möjlighet att finna de nya uttrycksvägar som hon inte tyckte sig kunna nå i prosan. Framgångarna med de fina kvinnostudierna i de första novellböckerna ville hon inte upprepa och de olika försöken med andra, mera realistiska prosastilar gjorde henne inte heller nöjd. "

Utdrag ur Eva Neanders dikt "Fängslad dansös"

---
nu är det höst

bland löven virvlar
en dansör
på nytt med sin
dansös i gula lockar

länge satt jag här

nu löser jag
min svarta sko
nu dansar jag
min sista dans

i ljus och mörker
dansar jag
min sista dans

tills en dörr
som aldrig
någon stängt
går upp

Om Eva Neander kan man läsa mera här.

2 kommentarer:

Bai sa...

Vakkert dikt!
Takk for endå eit godt tips til ein ny diktar!

Ingrid sa...

Bai: Jag är mycket glad för mina gamla BLM (Bonniers Litterära Magasin) - i den hittar jag idel glömda författare och jag är helt säker på att många av dem förtjänar en renässans.