tisdag 7 juli 2009

London Review of Books och "the swine flu"

Nummer 13 (9 juli 2009) har en sida som ägnas åt :Pandemics: A Readers Guide (Jag förmodar med tanke på alla skriverier om "swine flu").

-
Det finns det som har varit - och är betydligt värre. Jag plockar bland titlarna och hittar några som jag tycker verkar extra intressanta. De lägger jag på min "önskelista" hos Amazon....

-




You never thought your body was attractive


Though others did,


and yet you trusted it

And must have loved its fickleness a bit

Since it was yours and gave you what it could,

Till near the end it let you down for good,

Its blood hospitable to those guests who

Took over by betraying it into

The greatest of its inconsistencies

This difficult, tedious, painful enterprise.

-


-
Jag kan nämna att bland titlarna som räknas upp finns bland annat
Josef Saramango:Blindheten;
Boccacio: Decamerone;
Daniel Defoe: A Journal of the Plague Year och
Pesten av Albert Camus.
-
Själv minns jag "Asiaten" som gick i mitten på 50-talet (var det 1956? jag var i alla fall rejält sjuk). Min mamma överlevde Spanska sjukan år 1919 och pratade ofta om de mängder av dödsannonser som då fanns i tidningen- sida upp och sida ner.

Inga kommentarer: