måndag 27 april 2009

Tema-trio Läsning om läsning

Det lustiga är att jag just
igår beställde Manguels bok "En historia om läsning"! Den ska jag kasta mig över så snart mitt bokpaket kommer.
Mina tre val....
1. Mitt första val blir en bok som jag precis (nästan) har läst färdigt. Assia Djebars "Ingenstans i min fars hus". Den handlar inte bara om läsning men mycket av fokus i boken ligger just på kärleken till litteraturen och hur Assias intresse för läsning vaknar (mycket tidigt). Assia Djebar är från Algeriet.
2. "Mötet med boken"- utgiven av sällskapet bokvännerna år 1958- kända personer skriver om sina läsupplevelser Käbi Laretei, Per Wästberg och Tor Bonnier är några av dem. En inspirerande liten bok på knappt 100 sidor.
3. Helen Hanff och 84, Charing Cross Road. Jag måste ta med den... jag har både sett filmen och läst boken. Den boken rör vid mitt hjärta....

2 kommentarer:

Lyrans Noblesser sa...

Jag får väl erkänna att jag också beställt "En historia om läsning". Assia Djebar är jag nyfiken på :-)

Ingrid sa...

Jag kan varmt rekommendera Assia Djebars bok!