Visar inlägg med etikett Dansk lyrik. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Dansk lyrik. Visa alla inlägg

måndag 10 februari 2014

Om snö


Fotot är lånat (wikipedia).


Jag längtar inte efter snöfall just idag för nu är det snart vår- men- dikter om snö kan föda en viss nostalgi och så kommer många inre bilder upp från stilla kvällar under barndomen då tiden tycktes stå stilla, då himlen var öppen och allt var nytt och oändligt stort. Snö som faller i stora flingor kan vara så oändligt vacker och poeten fångar snöns alla nyanser här.

Der er ingenting i verden så stille som sne,
når den sagte gennem luften daler,
dæmper dine skridt,
tysser, tysser blidt på de stemmer,
som for højlydt taler.

Der er ingenting i verden af en renhed som sne,
svanedun fra himlens hvide vinger.
På din hånd et fnug
er som tåredug.
Hvide tanker tyst i dans sig svinger.

Der er ingenting i verden, der kan mildne som sne.
Tys, du lytter, til det tavse klinger.
O, så fin en klang,
sølverklokkesang
inderst inde i dit hjerte ringer.

Helge Rode

söndag 24 juni 2012

Ett liv i 60 dikter

Pia Tafdrup

En söndag i "splendid isolation"- ett stilla sommarregn faller utanför och jag läser "Salamandersol" av Pia Tafdrup. Ett liv berättat i 60 skisser/poem och en resa bakåt i tiden även för mig- poeten och jag är så gott som jämnåriga. Historien som bildar den yttre ramen delar vi- och jag läser dikterna och minns... och så kommer mitt liv också som revy framför ögonen- helt annorlunda jämfört med poetens, så klart, jag önskar att jag kunde skriva så passionerat och så intensivt men i brist på denna talang lever jag mig in i ordens magiska kraft.

"Jeg syr på kjolen, som kan baeres
trygt af den, der kender håbet,
vaevet ind er venners latter,
stille glaedestårer, lysten
til at vågne op på trods
af liv, som katastrofen tog
-den reflekterer solens stråler."

Mäktiga och vackra slutord och jag har funnit tre absoluta favoriter i denna förtrollande, skimrande, jordnära och omvälvande diktsamling. Tafdrup rör sig framåt i tiden i kronologisk ordning - från barndom till ja, vad ska man kalla fyllda 60 år? Inte ålderdom men kanske "livseftermiddag"?

"Fremtidsplan" heter dikten som gör nedslag i de yngre tonåren- den blivande författaren får ett kollegieblock med spiralrygg för att skriva resuméer av de böcker hon slukat och slukar- en kulspetspenna med 12 olika stift (jo, jag minns att jag hade en sådan, jag också)- följde med gåvan. I rosa skrift tecknar den unga Pia ner några rader om Jane Eyre med blått skriver hon om Steinbecks "Buss på villovägar" (minns ni filmen med Marylin Monroe?) Alan Sillitoes "Saturday Night and Sunday Morning" får grön färg.... och föräldrarna hoppas att dottern ska bli bibliotekarie för det är ett mycket bra arbete med möjlighet att läsa alla de böcker som önskas utan att känna stress.

Själen "den vil sejle på åbne oceaner, på floder
som strömme af ild melle mellem grönne skraenter,"

1968, 70-tal med "biodynamiske gröntsager og upolerede ris" (jotack, jag minns Margot Nycop och hennes  hälsoråd). Vietnamkriget (som definierade hela vår generation),  och så den vackraste av alla dikterna i hela samlingen (som jag tycker) den om vallmorna som brinner.... "Valmuers brand". "Drömmen om at opnå faelles hukommelse uden at miste sig selv."

Murens fall 1989 , 11:e september 2001... , föräldrarna som blir gamla och det egna obönhörliga åldrandet. Tiden går- den står aldrig stilla..... "Tiden gnaver i köd og knogler, sender slörede skyer ind i öjets synsfelt"... och medan vi lever måste vi lära oss att dö- för dö ska vi alla. Boken slutar med de rader jag citerat längst upp- och visst är det hoppfullt och rogivande.

Sällan har jag berörts så av en diktsamling och det har varit en så intressant läs-resa. Tack Pia Tafdrup för så många tankeväckande rader. Jag kan bara hoppas att den här boken kommer att bli översatt till svenska. Skam vore det annars.


lördag 23 juni 2012

Valmuers brand


Jag läser Pia Tafdrups diktsamling " Salamandersol" (som ännu bara finns på originalspråket, danska). En diktsamling som både Bernur och Thomas Nydahl har skrivit om .

Sextio dikter som följer hennes levnad innehåller den här samlingen (Pia Tafdrup är född år 1952)- och jag har fastnat i elden... den eld som brinner hos vallmon på fälten, den eld som också är drivkraften, rörelsen och färgen i våra liv....

"Jeg er timeglaset, hvor sandet
ikke laegger sig til at sove."

----

Jeg er vinge og opbrud
fra et standset liv.
Drömmen om et möde
findes,
valmuers brand i en hvedemark."


lördag 21 augusti 2010

Pia Tafdrup läser "Aegteskab"

Flyttfåglar.....


Foto:Isak Hoffmeyer
Jag läser Pia Tafdrups "Traekfuglens kompas" (Traekfugl = flyttfågel). Svindlande dikter som för mig bort - över horisonter och ut i både kända och okända världar. Känsla, vemod, skönhet... allt finns här.

-


Afsked


-


-Vi ses, siger vi


med et smil efter et möde,


hvor glöder sköd gnister


op i mörkret, og vi glemte


smerten,


som om en fremtid


fandtes,


et snarligt gensyns


ildskaer.

Bernur har skrivit en mycket fin recension- jag länkar här.

måndag 1 mars 2010

Sommerfugledalen av Inger Christensen


Jag har läst Inger Christensens "Sommerfugledalen (från 1991) ( det är en sonettkrans med fjorton fjortonradiga, rimmade dikter. Den sista dikten, mästarsonetten, består av de första raderna i var och en av de övriga dikterna. ) på originalspråket. Dikterna finns även översatta till svenska (Fjärilsdalen- 1996).
-
Dessa fjorton sonetter är så vackra att jag saknar ord. De är alla en hyllning till livet och till döden- och skönheten i båda dessa motpoler. Alltings flyktighet- men också alltings evighet. Jag går in i Inger Christensens fjärilsdal...och det är svårt att lämna den.
-
... min bedstedmor i havens tusind favne
af gyldenlak, levköj og brudeslör,
min far, der laerte mig de första navne
på alt hvad der må krybe för det dör,
-
går med mig ind i sommerfugledalen,
hvor alting kun er til på denne side,
hvor selv de döde hörer nattergalen,