lördag 16 januari 2021

Textilminnen

 


Biblioteket är stängt för besök men det går att ringa och beställa böcker som sedan kan avhämtas utomhus. Jag har just burit hem ” Vävt och broderat under två sekler” av Karin Gynnerstedt. 

” Om hon bara kunde sätta upp vävar! Ty att sätta upp vävar, det tröstar från all sorg, det slukar alla intressen , det har varit många kvinnors räddning”. Så skriver Selma Lagerlöf i Gösta Berlings saga. En annan författare som diktat om kvinnors arbete med textil är Erik Axel Karlfeldt, flera citat hittar man redan på bokens försättsblad och så börjar vandringen in i textilens rike, en vandring som är kantad med berättelser ur kvinnohistorien. Här görs nedslag i familjehistoria med hjälp av foton, bouppteckningar och muntlig tradition. ” Vävt och broderat under två sekler” är en underbart vacker bok och en helt unik historia om olika kvinnors liv mot bakgrund av allt vackert de skapat. En bok som förtjänar många läsare och som jag tänker ta god tid på mig med. Textila minnen- och jag börjar fundera på mina egna.


Inga kommentarer: