söndag 17 januari 2021

Det blev en skandinavisk trio

 


Brevbäraren kom med ett efterlängtat bokpaket. Den här gången en trio med norskt, svenskt och danskt. Ida Jessens ” Kaptajnen og Ann Barbara” fanns med och så började jag leta efter information om den ” jyske hede” och då hittade jag Jens Gregersens vackra bok om detta hotade och i mångt och mycket skövlade hedlandskap. En gång kunde man se och höra orren spela här men idag är denna säregna fågel borta -” urfuglen” som den kallas på danska. När jag så letade vidare i Jens Gregersens produktion hittade jag den senaste utgåvan- en lockande bok om det stora Vadehavet och dess rika fågelfauna. Gregersen både skriver och illustrerar och bilderna fångar mig direkt och tar mig med till de magiska platserna där borta i väster. Det blir nog ett nytt bokpaket.... under tiden ska jag börja med att läsa om den jylländska heden som den en gång var - på 1700-talet och Ida Jessen är en mästerlig berättare. 

De övriga böckerna i min trio? Roy Jacobsens ” Mannen som älskade Sibirien” och Niklas Rådströms ” Som har inget redan hänt”.

Inga kommentarer: