torsdag 11 juni 2020

Verdandis småskrifter

En av många småskrifter. Denna är från 1926 med teckning av Carl Larsson.


Med början år 1888 och under årtionden framåt gav Föreningen Verdandi ut en mängd så kallade ” Småskrifter” som behandlade vitt skilda ämnen. Folkbildning var huvudsyftet och nog måste man beundra ambitionen. Jag är lycklig ägare till en del av dessa skrifter ( önskar att det hade varit flera) och under bokhyllestädning ( en lämplig sysselsättning i dessa tider) hittade jag ” Den spanska litteraturen efter 1898” utgiven 1945 och författad av Enrique Wretman. De cirka 50 sidorna tänker jag fördjupa mig i och så sneglar jag på häftets baksida som räknar upp de senaste utgivningarna i småskriftsserien - en salig blandning som verkligen väcker nyfikenhet. Vad sägs om ” Baggar och fjärilar” av Bertil Gaunitz, ” Danskt väsen” av Peter Stavnstrup eller varför inte ” Frihetstiden inför eftervärlden” av Hugo Valentin? Jo, här finns att botanisera i.


Fjärilar i konst. ( Wilhelm von Kaulbach).

1 kommentar:

Hanneles bokparadis sa...

har några i bokhyllan, de är fina