onsdag 17 juni 2020

En andra natur

Monke. Utanför mitt fönster.

Det handlar mycket om växtlighet denna vår och sommar. Den mer eller mindre påtvingade  ” karantänen” förminskar rummet och det gäller att hålla sig sysselsatt- helst med väsentligheter. Jag bor på gammal ängsmark - det som förr kallades Storevång och ängen vill jag gärna bevara. Ingen stenläggning och ingen golfbanegräsmatta här ,tack. Låter man gräs och vilda blommor växa får man slå med lie- en gammal konst numera som jag väl inte helt behärskar men försöka duger. I en undangömd bokhyllevrå hittade jag en trädgårdsklassiker - Michael Pollans ” En andra natur- en trädgårdsodlares bildningsväg” (1991). Michael Pollan köpte en gammal gård i Connecticut och försökte att leva i stil med Henry David Thoreau och inte tukta naturen. Ett av inledningskapitlen har titeln ” Naturen avskyr en trädgård” - ja, ungefär så, tänker jag när jag traskar iväg med den gamla lien för ” översyn”.


Det här fotot är från 1904. Dags för slåtter i Torsås. ( lån från Wikimedia Commons ).

2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

monke kommer och går på vårt berg, just nu blommar gräslöken så fint

Ingrid sa...

Hannele: Gräslök har jag också men inte i stor mängd.