fredag 27 februari 2009

Sommarsquash, tokolosh

Jag kommer att fatta mig kort för den här boken har det redan skrivits spaltmeter om. Jag blev intresserad av den på grund av titeln (vad farao är "tokolosh" ,undrade jag) - att handlingen utspelar sig i Syd-Afrika tillförde det hela en extra krydda också.

Jag tyckte mycket om den första delen av boken- en hemsk och samtidigt mycket spännande barndomsskildring.Lilla Faith- som försöker att överleva sin barndom tillsammans med sin mamma ,som mer och mer tappar fotfästet. Faiths relation till Nomsa (flickan som kommer för att hjälpa till i det alltmera icke-fungerande hushållet) är mycket fint skildrad.

Andra delen av boken föll mig inte lika mycket i smaken- det blev lite för "spretigt" för min del. Lite för förutsägbart.

Summa summarum- "Sommarsquash, tokolosh" var en annorlunda och underhållande bekantskap.

2 kommentarer:

Lyrans Noblesser sa...

Jag fick hem den i Bokuspaket idag :-)

Ingrid sa...

Jag ser fram emot att läsa vad du tycker om boken!