söndag 8 februari 2009

Det stora i det lilla

Jag har läst en novell av Nawal El Saadawi. "Törst". Ett litet mästerverk, tycker jag. Novellen handlar så klart om just "törst" men den engagerar alla sinnen- syn, lukt, känsel, hörsel.... och jag levde mig helt in i berättelsen- så mycket att jag också blev alldeles förfärligt törstig . ... och längtan efter just en kall, immig flaska lemonad blev mycket stark....

Novellen är bara fem sidor lång.

"Asfalten på gatan under hennes fötter hade mjuknat på grund av solens intensiva hetta. Den brände som smält järn och fick henne att hoppa hit och dit, knuffas och kollidera, oavsiktligt som en liten mal som slår mot sidorna av en brinnande lampa."

Så började jag fundera över andra "små mästerverk"- kom att tänka på "Ett halvt ark papper" av August Strindberg och Stig Dagermans "Att döda ett barn". Det måste finnas flera? Många fler....Tips mottages tacksamt!

Inga kommentarer: