söndag 22 februari 2009

Framtidsskildringar

Jag är på gång med Cormac McCarthy's kritikerrosade (och blog-rosade) "The Road" (eller "Vägen"). Jo, jag tycker också om den. Jag har inte många sidor kvar. Den är svart- men mycket poetisk (jag älskar språket). Kärleken mellan far och son i en värld utan hopp... det svartbrända landskapet... jag drogs in i historien omedelbart.

Jag tänker på andra framtidsskildringar som jag läst under årens lopp- Aldous Huxley's "Brave New World", George Orwell's "1984" och Anthony Burgess' "The End of the World News"- Burgess förresten- han verkar ha försvunnit helt ut i periferin? Det är nästan bara "A Clockwork Orange" som lever än. Det tycker jag är synd- så här kommer en länk till en recension av just "The End of the World News". Jag läste boken på 80-talet och minns fortfarande hur skickligt jag tyckte Burgess vävde samman tre olika historier - (Trotsky- Freud- och väntan på kometen som ska förstöra jorden). Slutet är majestätiskt (och jag tänker inte avslöja det!).

Tipsa mig gärna om andra framtidsskildringar för det är en genre som fascinerar mig.

Inga kommentarer: