tisdag 24 februari 2009

Lars Helander möter William Faulkner

Jag hittade en trevlig bok på biblioteket: "Nobelpristagare! Personliga möten med nitton författare" av Lars Helander. (Utgiven på Sveriges Radios förlag).

Lars Helander inleder boken med att beskriva sitt möte med Faulkner (Lars H var då bara 19 år gammal).

Faulkner säger sig vara mycket mera intresserad av hästar än av att skriva böcker och han tycker absolut inte att han är en nyskapare (det anser han bara att Shakespeare och Goethe har varit).

"Jag tycker inte om människor, jag gillar ju hästar!"

"Jag skriver för att då finner jag en sorts frid. Om folk läser mina böcker eller inte, det skiter jag i!"

(och jag, Ingrid, gillar Faulkner ännu mer....)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Han måste varit en hyvens grabb, den där Faulkner. Jag ska alldeles strax plocka upp "Light in August", ska bli kul att diskutera sen. /Therese

Ingrid sa...

Instämmer! Jag gillar författare som har lite distans till sig själva. Jag har "The Sound and the Fury" redo för snar läsning. Ser verkligen fram emot att diskutera med dig!