Visar inlägg med etikett tillbakablick. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett tillbakablick. Visa alla inlägg

onsdag 7 september 2011

Tidskriftshistoria

I ett gammalt bokskåp återfann jag en hög gamla tidskrifter (och några tidningar också). En hel årgång LIFE från slutet av 60-talet.( Inte kom jag ihåg att jag hade haft en prenumeration.) Året var förstås 1968. Just numret ovan ägnar sig helt åt "året som gick" The Memorable Pictures of an Incredible Year". Jo, det var ett otroligt år- det var ett år som för evigt skulle gå till historien som ett av de mest händelserika och omvälvande. Det var ett tragiskt år. LIFE hade så fina fotografier- det var nog den största behållningen med den tidskriften.


Här är julnumret (1965) av den eminenta tidskriften Idun-Veckojournalen (som var en sammanslagning av de två tidningarna Idun och Veckojournalen- snart skulle den byta namn igen och så småningom blev den till "Månadsjournalen"- och den tidskriften har gått ur tiden för länge sedan nu.) Detta julnummer var mycket påkostat och handlar - som synes- om paradiset. Många fina illustrationer och intressanta artiklar.




Jag hade ingen aning om att jag sparat en Irish Times från maj 1974. Bomberna som small i Dublin grävde sig in i själen på mig- och den här tidningen är fylld av hemska bilder. Jag glömmer aldrig den fredagen- jag hade precis passerat förbi en av de utsatta gatorna på min väg hem till förorten. Jag tänkte- "det kunde varit jag" och så sörjde jag med de drabbade. Kyrkklockorna ringde till själamässa i ett- det har jag också ett starkt minne av.


lördag 18 december 2010

Mina tolv bästa böcker från året som gått

Mitt bloggande har fört med sig att jag numera tvingas skriva upp vad jag har läst- något som jag aldrig någonsin gjort förut- men jag måste medge att det känns praktiskt att ha ett "läselexikon" till hands.
-
År 2010 har varit ett gott läseår- Afrika har varit i fokus och jag har mött många nya författare därifrån- jag har också börjat att leta mig fram i bibliotekens magasin (via fjärrlån) och det kommer jag att fortsätta med.
-
Så till min lista och jag väljer en bok för varje månad.
-
Januari: Utan konkurrens- Buddenbrooks av Thomas Mann. En verkligt stor läsupplevelse och jag blev glad att se boken i storpocket till rimligt pris också. Buddenbrooks är en bok att läsa om- och att ha på hedersplats i bokhyllan.
-
Februari: Sommerfugledalen av Inger Christensen- en sonettkrans- något vackrare i diktväg får man leta efter.
-
Mars: I mars började jag läsa en del böcker av Thomas Bernhard- jag tyckte bäst om hans Undergångaren.
-
April: Här får det bli en "tie" mellan Människornas jord av Promoedya Ananta Toer och "They Came Like Swallows" av William Maxwell.
-
Maj: Richard Yates- jag bara säger Richard Yates... och maj månad blev upptakten för mitt djupdyk i hans författarskap. En mycket annorlunda och helt underbar upplevelse. Easter Parade, A Special Providence och Young Hearts Crying läste jag i maj.
-
Juni: "Kejsarens galning" av Jaan Kross blev juni månads största läsupplevelse. Jaan Kross var från Estland och Kejsarens galning är en roman med starka biografiska drag. Jaan Kross var under ett antal år "på tal" för att få Nobelpriset- men han hann (som så många andra före honom) dö i god tid dessförinnan.
-
Juli: En sydafrikansk författarinna som skriver på afrikaans är mitt val- men jag har så klart fått läsa i engelsk översättning. "Triomf "av Marlene van Niekirk var en otäck bok- men man glömmer den inte i första taget.
-
Augusti: Himlen i Bay City- av Catherine Mavrikakis. Åh, vad jag tyckte om den romanen som kom ut på Sekwa förlag.
-
September: Lark and Termite av Jayne Anne Phillips. Korea- och USA- det glömda kriget- människoöden i skuggan av denna katastrof. En bok att bli mycket berörd av.
-
Oktober: Irmgard Keun hade jag hört mycket talas om och jag införskaffade och läste hennes "Gilgi eine von uns"- en skildring från tyskt 30-tal- en brytningstid och en roman om en ung kvinnas väg. Mycket läsvärd. Finns i svensk översättning.
-
November: Det får blil en fackbok för november- "Den sårbara supermakten" av Erik Åsard. Åsard skriver lättfattligt och underhållande (och seriöst) om USA.
-
December (är inte slut än)- men Christoph Ransmayr och hans "Isens och mörkrets fasor" ligger mycket bra till....
-