söndag 4 november 2018

Skuggorna kring sjön


Jag tog mig friheten att översätta den engelska titeln på Guy de Pourtalès familjsaga från trakterna runt Génève - någon svensk utgåva av boken finns inte, mig veterligen, och den engelska översättningen är mycket svår att få tag på. Guy de Pourtalès (1881-1941) bodde en stor del av sitt liv i Schweiz men var egentligen av fransk härkomst och han deltog på Frankrikes sida i det Första Världskriget (ett krig där han höll på att stryka med, för övrigt). De Pourtalès är mest känd för sina biografier men hans roman ”La pêche miraculeuse” tilldelades Grand Prix du roman de l’Academie Francaise år 1937 och den gavs säkerligen ut i stora upplagor på sin tid. Huvudpersonen i romanen är musiker ( musik var ett ämne som de Pourtalès till fullo behärskade ) och handlingen tilldrar sig i Génève och dess närhet. ”A thoughtful, solid piece of work” skriver Kirkus review och jag har lyckats få tag på första delen av den omfångsrika berättelsen - på franska- så det kommer att bli långsam läsning.

”Shadows Around the Lake” fanns med på Hélène Berrs litteraturlista från Sorbonne. Jag kommer att läsa med andakt.


Inga kommentarer: