lördag 11 juli 2020

Handarbete och mode

En gammal linnehandduk med vackert broderade initialer. A.A. står för Anna Andersson som kom från Tomelilla och som sedan flyttade till den stora staden Stockholm för att få plats på ett kontor. Det var säkert en bra plats Anna fick för hon kunde hålla sig med klänningar från Augusta Lundin, klänningar som min mamma så småningom ärvde men eftersom mamma bara var ett barn när Anna dog klipptes klänningarna itu och syddes om. Mamma mindes dock de isydda märkningarna med ateljéns namn. Augusta Lundin väckte både beundran och vördnad - långt ut i obygden ( det var där mamma befann sig).


Från den kommande höstens bokflod: Lotta Lewenhaupts ” Augusta Lundin - Haute Couture på svenska”. Jag ser fram emot att få veta mera om ateljén och den driftiga kvinnan bakom den.

”Augusta Lundin var en lysande företagsledare vars anställda betraktade det som en förmån att lära sig och utöva yrket. Hon arbetade för kvinnliga kunder och med kvinnlig arbetskraft men hon kunde hävda sig i sin tids helt manliga värld. Hon drev ett hantverksföretag med rationella, industriella metoder men efter gammal mästartradition i och med att hon bodde på företaget och övervakade varje fas av tillverkningen utifrån sin egen gedigna yrkeskunskap. Produktionen kunde kvantitativt mäta sig med tidens konfektionstillverkning men kvalitetsmässigt stod hon utan konkurrens. Därom vittnar de unika och vackra plagg som finns bevarade på muséer och i enskilda hem". 

Anna von Ajkay ( citatet är hämtat från boken ” Kungligt klädd- kungligt mode” i redaktion av Astrid Tydén-Jordan (1987).

2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

gillar gamla handarbeten... trots att det bara var plåga i skolan, bara sprätta upp. har lite böcker och garner

Ingrid sa...

Hannele: Jag delar dina erfarenheter av skolslöjden, men det är något visst med de gamla handarbetena.