lördag 29 februari 2020

Det sovande landet


Så fort jag fick syn på den här boken på en av bokhandelns många hyllor visste jag att den skulle följa med mig hem. ” Det sovande landet” är en essäsamling, baserad på en resa genom en gåtfull, outgrundlig del av världen- Sibirien. ” På mongoliskt altajspråk betyder Sibirien det sovande landet” -så börjar berättelsen/resan som tar läsaren genom Sibirien i nio kapitel och med rubriker som ” Europa upptäcker det medeltida Ryssland”, ” Ikonernas värld”,  ”Från Sankt Petersburgs salar till Sibiriens gruvor” och ” Nukus- centrum för rysk avantgardekonst”.
Jag tänker att författarinnan, Margareta Attius Sohlman, har fångat Sibiriens själ och nu ska även jag ut på resa fast bekvämt tillbakalutad i en fåtölj.


Altajisk kvinna. ( bilden är lånad från Wikimedia Commons).

2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

intressant tips igen

Ingrid sa...

Hannele: En bok som man nog kan lära sig mycket av.